Jednou za rok
zažije Čechohrad zvláštní událost, které se tu říká návštěva žurnalistů. Žurnalisty
zajímá, jak se učí v českém centru a já jsem dostal za úkol připravit
ukázkovou hodinu. Bylo to po týdnu mého působení na vesnici, děti jsem ani
neznal jménem, autoritu jsem si teprv budoval, výsledky jsem pochopitelně žádné
neměl. Rovněž bylo třeba zapracovat na výzdobě, stáhnul jsem si tedy obrázky českých
písmenek (www.omalovanky-zde.cz) a čekal na 2. a 3. třídu, momentálně nejschopnější
vybarvovače v Čechohradu. Bohužel mě zradili, místo obvyklých dvaceti kusů
přišlo sedm dětí s nejasným vysvětlením, že je hodně nemocných, někteří
zapomněli, že mají češtinu a někteří šli prostě na jiný kroužek. Takže ačkoliv
jsme nakonec do vybarvování zapojili i vyšší ročníky, nestihli jsme gorilu. Další
zrada přišla v pátek – den před akcí. Čtvrtá třída, kterou jsem delegoval
jako nejschopnější a nejhodnější se dostavila na generálku ve svátečním a s ultimátem,
že za 5 minut zase jdou, protože kdosi kdesi má oslavu narozenin a oni tam už
hodinu (ó hrůza!) měli být, což taky nekompromisně dodrželi, takže jsem se
musel spolehnout na další generálku v sobotu těsně před příchodem hostů. S lehkým
rozechvěním jsem představil výsledky naší přípravy předsedkyni Světlaně
Čubyr. Výsledek našeho výtvarného snažení komentovala slovy: „Ten krokodýl je
málo zelenej“ podávajíc mi odfláknutého aligátora. Můj program prošel
taky jen částečně. Bylo třeba ukázat něco, co vypadá hezky, profesionálně, živě
a bude to atraktivní pro média. Bránil jsem se, že moje výuka takové atributy
nemá a mít nemůže, protože děti zatím česky ani nerozumí, natož aby samostatně
řekly větu. Světlana se smála a shovívavě mi vysvětlila, že vůbec nejde o
realitu, ale jakési vzájemnou iluzi – my předstíráme, že se učíme a
žurnalisté předstírají, že pracují. Všichni víme, že ani jedno není pravda, ale
děláme, jako že to nevíme. V ruštině pro to existuje dokonce zvláštní
slovo – „pokazucha“. Vybarvil jsem tedy gorilu i krokodýla a napsal scénář
divadla na téma „učíme se v Čechohradu“. Co je to pokazucha znají děti
dobře; Saša ze čtyřky mi po dvou hodinách nacvičování našeho divadélka s neskrývanou
ironií sděluje: „Pane učiteli, u nás bude dneska tak nečekaný program, já jsem
tak zvědavá, co bude“. Jako učitel bych si ovšem přál, aby televize jezdila
častěji. Děti projevily nadlidské soustředění a disciplínu už během přípravy.
Během samotné akce jsem měl před sebou 10 bezchybně naprogramovaných robotů,
kteří odříkávali věty v dohodnutém pořádku, bez emocí, smíchu, zlobení a tak
nepřirozeně profesionálně, že mi to bylo až trapné. Nicméně jsem byl veřejně
pochválen, bylo se mnou provedeno interview a obdržel jsem několik vizitek a vřelých
stisků ruky. Žurnalisté si po zdokumentování tohoto autentického výkonu
čechohradských šikulů ještě vyfotili opravdickou pravnučku opravdového bratrance Antonína Dvořáka (Dvoržaka) v kroji a potom se šli s prominutím ožrat se starostou a místními řediteli
kulturního a vzdělávacího provozu do místnosti k tomu určené – kanceláře českého
centra. Přitom jsem se dozvěděl, že máme co do činění nejen s novináři,
ale i s místními politickými špičkami (Melitopol, Záporoží), kteří se tímto způsobem seznamují
se stavem dotované kultury na území jejich gubernie a utvrzují družbu na
nejvyšších místech. I přes lehkou směšnost tohoto cirkusu nechci ukrajinský způsob
financování zavrhovat. V tomto případě je objektivnější, než normativní systém v Česku,
kde se orgány zajímají jen o počet dětí bez jakéhokoliv zájmu o kvalitu a
výsledky výuky. A pokud to bude děti motivovat, s radostí s nimi připravím
další scénku na téma „děláme pokroky v češtině“, je to koneckonců legrace pro
všechny.
Žádné komentáře:
Okomentovat